Børnemiljø

Her kan du læse om vores indsatser til gavn for både det fysiske og psykiske børnemiljø i vores vuggestue.

Fysisk og psykisk børnemiljø

 

Alle møbler i vuggestuen er flytbare. Det betyder let tilgængelighed i forhold til at ændre udseende eller skabe små læringsmiljøer på stuerne. Vores reoler har støjdæmpende bagbeklædning og legetøjet er i fletkurve så støj minimeres, og er inddelt i kategorier.

De fleste af børnene sidder på Nomi stole, som er ergonomiske for både barn og voksen. På fodstøtten er der en lille forhøjning (fod-dup) som stimulerer og giver urolige fødder et sted at holde ”frikvarter”, samtidig med at fodstøtten er et ekstra niveau for støtte og fra-spark. De ældste børn sidder på høje taburetter med fodstøtte.

Idet alle møbler er flytbare, giver det mulighed for at indrette rummene efter behov. Der kan dannes små enheder/læringsmiljøer, hvor børnene kan fordybe sig i aktiviteter eller leg i et let afskærmet område. Der er ligeledes mulighed for at flytte alle møbler ud til siden, så der er gulvplads til mere fysiske aktiviteter. Det samme gør sig gældende for vores fællesrum, der primært benyttes til læringsrum for aktiviteter.

Æstetisk børnemiljø

Alle vægge er malet hvide. Møblerne er i lyst træ med grå bagbeklædning eller bordplade. Rullegardinerne er hvide.

Det pædagogiske personale er opmærksomme på at skabe lyse rum og et lyst og imødekommende miljø. Det pædagogiske personale lader farver dominere i billeder eller kreative produkter på vægge eller loft. Idet vuggestuen har forholdsvis små lokaler, prioriterer personalet at minimere fornemmelsen af rum med for mange ting. 

 

Det er børnenes kreative produkter der udsmykker rummene med malerier, tegninger, klip m.m. som tager udgangspunkt i læreplanstemaerne og/eller årstiderne.