Aftalemål 2024-2026

Randers Byråd har besluttet, at der fra 1. januar 2007 skal indgås aftaler med alle arbejdspladser i Randers Kommune. De overordnede mål med aftalestyringen er effektiv service med høj kvalitet til borgerne, mere udvikling, råderum til de kommunale ledere og medarbejdere samt bedre muligheder for byrådet til at styre kommunen. Aftalen har desuden til formål at skabe sammenhæng mellem byrådets politik og de udførende enheders faktiske handlinger, koble den økonomiske styring med de politiske mål og dermed øge mulighederne for strategisk planlægning. Hensigten er ligeledes at skabe klarhed for ledere og medarbejdere over, hvilke mål de skal forfølge, og inden for hvilken ramme dette skal foregå.

Dekoration

Aftalen indgås inden for rammerne af lovgivningen, byrådets visioner og politikker samt aftaleenhedens budget. Byrådet har fortsat det juridiske og bevillingsmæssige ansvar. Byrådet kan derfor til
enhver tid tilbagekalde eller ændre i aftalen i kraft af det almindelige over/ underordnelsesforhold.
Børne- og familieudvalget indgår med hjælp fra forvaltningen aftaler med aftaleenhederne, for hvem
aftalerne bliver grundlaget for den service, sagsbehandling eller udviklingsvirksomhed, de har ansvaret for at løse.
Denne aftale gælder fra januar 2024 til december 2026, og aftalen er indgået mellem Tjærbyvejens
vuggestue og Randers Byråd.

Vores Aftalemål 2024-2026

Vi ønsker at implementere NPU (Neuropsykologisk udviklingsleg) i vores pædagogiske praksis

Intention:

Alle pædagoger har været/er på uddannelse i NPU, og derfor skal denne tilgang til børns udvikling skabe et fundament i institutionen. Alle medarbejdere bliver uddannet via et online forløb, således alle har det samme fundament for den pædagogiske praksis. Vi bruger NPU tilgangene til at skabe fællesskaber for børnene, således vi sikrer, at alle børn bliver mødt i nærmeste udviklingszone

Handling:

Vi laver små grupper på stuerne, som er sammen med en fast voksen. Der arbejdes med forskellige udviklingslege, som tager afsæt i der hvor børnene mangler erfaringer. Når børnene får erfaringer med det der kan være svært, kan vi arbejde med de lidt større fællesskaber. Vi har fokus på at have overgangslege/aktiviteter når børnene eksempelvis skifter ned på Spiloppestuen (Storbørnsgruppen), så der er en rød tråd i hverdagen.

Effekt:

Vi forventer, at vi nemmere kan skabe rammerne for et børne fællesskab, der endnu mere tager højde for, hvor børnene er i deres udvikling. Vi forventer at høre et fælles sprog, der tager afsæt i NPU-termerne, og et fælles sprog, der kan kvalificere dialogen på eksempelvis TN- møderne (Tværfaglige netværksmøder). Vi inddrager forældrene i NPU-principperne, og kommer til at bruge de metaforer i samarbejdet med både forældre og samarbejdspartnere.

Vi ønsker at sætte fokus på, hvordan vi bruger naturen som læringsrum for særligt de mindre børn i vuggestuen 

Intention:

Vi er gode til at bruge naturen som læringsrum for de største børn i vuggestuen, men er blevet optaget af, hvordan vi får skabt et læringsrum for de mindre børn. Vi har fået sponsoreret en el ladcykel, hvor de mindre børn sidder godt, som bruges til at tage på tur ud i det blå. Vi har fået bevilliget tilskud fra Naturstyrelsens udlodningsmidler til at indkøbe en el drevet 4 børns klapvogn, samt forskellige materialer til at udforske naturen. Så vi skal skabe en struktur for, hvordan vi sikrer at de mindste også for mulighed for at bruge naturen aktivt som et læringsrum. Vi vil også arbejde medsammenhænge og fællesskaber, da børnene fra Spiloppestuen ofte vil mødes med de små, og være sammen med dem ved vandhullet. På den måde, skaber vi et fællesskab om oplevelserne, og vi skaber mulighed for at danne relationer på tværs, da de små på sigt, skal på Spiloppestuen.

Handling:

Hver tirsdag har vi ”Ud i det blå med de små”, som er et projekt vi startede op med afsæt i de midler vi modtag fra Naturstyrelsen. Der er valgt to forskellige steder ude i nærmiljøet, henholdsvis vandhul og skov, som bruges til ture. På den måde vender børnene tilbage til noget kendt, som gør at de efter nogle gange føler sig trygge nok til at begynde at udforske omgivelserne og aktivt bruge de forskellige materialer, som er med.

Effekt:

Vi forventer at børnene bliver mere fortrolige med naturen omkring os, bliver mere nysgerrig på sammenhængene i f.eks. årstiderne, og får et sprog med flere begreber fra naturen. (Farver på bladene skifter, dyrene gemmer sig om vinteren, vandet i vandhullet fryser til is osv.) Vi forventer at se, at børnene nemmere og hurtigere danner relationer på tværs af stuerne, som vil gøre skiftet til Spiloppestuen som en naturlig del af hverdagen i vuggestuen. Det vil skabe en mulighed for oplevelsen af at være en del af børnefællesskabet, allerede fra første dag i storbørnsgruppen.