Børn i udsatte positioner

Her kan du læse om, hvordan vi arbejder med børn og familier i udsatte positioner her i vuggestuen.

 

Tjærbyvejens Vuggestue har som mål at skabe rummelige og anerkendende rammer og give det enkelte barn mulighed for at indgå i et fællesskab, hvor barnet er og føler sig værdi- og betydningsfuld.

Inklusion handler om fællesskab, for i fællesskabet kan barnet lære af andre, lade sig inspirere af andre og udvikle sig blandt jævnaldrende. 

Et eksempel kan være gemmeleg. Her får barnet med udfordringer støtte, og det guides af en voksen gennem legen, og oplever at være en del af fællesskabet og at være i et succesfuldt samspil med de andre børn.

Et barn i en udsat position kræver en særlig indsats og fokus, da barnet kan have specifikke behov og udfordringer, der kræver en særlig tilrettelagt pædagogisk tilgang. Barnet har brug for anerkendelse, opmuntring, støtte og vejledning, og det har krav på at føle sig tryg, og at være omgivet af omsorgsfulde og nærværende voksne, der anerkender barnet.  

Det pædagogiske personale skal have særligt fokus på barnet, når det inddrages i aktiviteter. Både i planlægningen, selve udførelsen og evalueringen. Dette for at sikre, at barnet får mulighed for en succesoplevelse, der styrker selvværd og selvtillid. 

Vi gør brug af tværfaglige netværksmøder (TN-møder), hvor vi har mulighed for at invitere forskelligt tilknyttet fagpersonale fra PPR Randers. På denne platform kan vi sammen med forældrene skabe en helhedsorienteret indsats omkring barnet og familien.

Vi er opmærksomme på, at når et barn befinder sig i en udsat position, så er det ikke nødvendigvis en blivende situation. Vi tager altid individuelle hensyn til barnet og familien, og i tæt samarbejde og dialog løfter vi opgaven med faglighed og indlevelse, således barnet bevæger sig væk fra den udsatte position.

Eksempler på situationer hvor et barn kan befinde sig i en udsat position: Motoriske udfordringer, sproglige udfordringer, længerevarende/alvorlig sygdom, familiemæssige udfordringer eller andet, der kan få indflydelse på barnets trivsel i en periode.